Historien om Det stora folknöjet
Många känner säkerligen till förlisningen av ångfartyget S/S Per Brahe. Sannolikt på grund av att John Bauer - en av våra mest folkära illustratörer och konstnärer fanns ombord på fartyget. Men hur mycket vet vi om den stora folkfesten som uppstod vid bärgningen av vraket? Det stora evenemanget som skulle gå till historien som "Det Stora Folknöjet".
Ångfartyget S/S Per Brahe förliste natten mellan den 19-20 november år 1918 med 24 människor ombord. På fartyget fanns 16 besättningsmän och kvinnor samt 8 passagerare där samtliga personer omkom. Bland passagerna fanns den folkkära konstnären, illustratören och målaren John Bauer med hans hustru Esther och deras lille son Putte.
När man dagen därpå hittade vrakdelar och förstod vad som hade hänt spred sig nyheten långväga genom hela Sverige. Tidningarna fylldes med artiklar/reportage med information om den dramatiska händelsen och den kommande bärgningen av vraket. Det skulle dock ta över 4 år innan fartyget lyckades bärgas.
Efter ett misslyckat försök att bärga fartyget år 1921 var det återigen dags att försöka bärga fartyget under sommaren 1922. Med hjälp av galeaserna (fartygen) Carl Gustaf och Don Carlos lyckades man lyfta vraket från 32 meters djup till 12 meters djup. Man lyckades även att förflytta vraket cirka 40 meter närmare land. Vid nästa satsning lyfte man upp fartyget ytterliggare så masten och skorstenen steg upp ovanför vattenytan. Resten av vraket låg då bara på 6 meters djup. Vid den här tidpunkten hade ryktet och nyheten om bärgningen spridit sig långväga och väckt en enorm medial uppmärksamhet.
John Bauer var redan vid denna tid känd över hela Sverige för sina trolska teckningar och den tragiska olyckan bidrog ännu mer till hans stora berömmelse. Människor reste från olika delar av landet för att beskåda bärgningen av Per Brahe och den 21 juli (samt under de veckor som bärgningen genomfördes) år 1922 var det en enorm folkfest i Hästholmens hamn.
Media rapporterade dagligen från platsen. Pressen skrev att det var uppemot 20 000 besökare vissa dagar. Även om siffran var överdriven så får man ändå en aning om hur mycket folk det var i Hästholmens hamn! Det berättas om hundratals “privatautos” (bilar, med ett modernare ord), häst och vagn, motorcyklar och vanliga cyklar, mängder av omnibussar och att tågen fick köra så mycket extratrafik att de inte hann med ordinarie turer. Folk sov över i tält eller i klippskrevor för att inte missa något. På biograferna visades det journalfilmer och ångfartygen gjorde såkallade "lustresor" för de som ville betala dyra pengar för komma extra nära platsen för bärgningen. Ungdomar passade på att tjäna pengar och rodde ut nyfikna till olycksplatsen för 75 öre.
I hamnen myllrade det av marknadsknallar, reportrar och nyfikna människor. På husen utmed Hamngatan sattes skyltar upp: Kaffe, smörgås och läsk! Det såldes allt från kaffe, hembakade smörgåsar, frukt, karameller, läsk och pilsner till hungriga och törstiga besökare. Personer åtalades för otillåten pilsnerförsäljning. En bärgad symaskin blev stulen, sönderslagen i bitar och såld för 1 krona biten. I magasinet skapades ett provoriskt museum med föremål som hade tagits upp från vraket. Souvenirer såldes enbart för ändamålet som exempelvis vykort och handmålade tallriker på Per Brahe. Det såldes även böcker, diktsamlingar och fotografier. Att hela jippot byggde på en dramatiskt & tragisk olycka med dödsoffer var det nog inte många som reflekterade särskilt mycket över under dessa dagar.
Källor
- Kulturarv Östergötland. S/S Per Brahe. http://k-arv.se/posts/90810 (Hämtad 2022-01-25)
- Sveriges Radio. Fartygskatastrofen Per Brahe. 2018. https://sverigesradio.se/avsnitt/1187395 (Hämtad 2022-01-25)
- Ödeshögs digitala hembygdsbok. Ångfartyget Per Brahes Undergång och Bärgning. http://hembygdsbok.odeshog.se/uploads/entry_documents/2181/angfartyget_per_brahes_undergang_och_bargning.pdf?1486317883 (Hämtad 2022-01-18)
Se film från "Det stora folknöjet" på SVT Arkiv
Lyssa på intervju med Uno Strandberg från år 1977